Вплив віртуального простору на психіку дитини

Комп’ютер в даний час є практично в кожній сім’ї. Технічний прогрес рухається вперед, і навіть зовсім маленькі діти вже уміють користуватися комп’ютером. Згідно з останніми дослідженнями, діти у віці до 7 років проводять практично цілий рік свого життя (8766 годин) дивлячись телевізор і проводячи час за екраном комп’ютера, телефону. Від 8 до 18 років проводять за екраном смартфонів, комп’ютерів, планшетів і ігрових приставок більше 7 годин в день!

Поза сумнівом, уміти користуватися комп’ютером в сучасному світі необхідно. У школах дітям необхідно писати доповіді і реферати на комп’ютері, шукати інформацію в інтернеті. Величезна кількість професій тісно пов’язана з комп’ютерними технологіями. Проте тривала робота за комп’ютером негативно позначається на багатьох функціях нашого організму: вищій нервовій діяльності, ендокринній, імунній, зоровому і опорно-руховій системі людини. Якщо зір, слух можуть зіпсуватися за допомогою клавіатури, “миші” або монітора, то на психіку в першу чергу впливають – ігри і інтернет.

Для дітей комп’ютер це в першу чергу цікава іграшка. Діти шукають розваги, або прагнуть заповнити чим-небудь свій час, якщо їм не вистачає спілкування. Занурюючись у віртуальну реальність соціальних мереж діти перестають нормально спілкуватися з однолітками, вони шукають собі віртуальних «друзів» в іграх. Справжніх друзів і справжнього спілкування у такої дитини ставатиме все менше і менше. Така дитина стає замкнутою.

Комп’ютерні ігри – це спроба людини підпорядкувати собі реальність. Маніпулюючи віртуальним простором, гравець відчуває себе не просто глядачем, а справжнім співучасником або навіть творцем. У віртуальному світі, у відмінності від світу реального, все відбувається миттєво. Натискаючи на кнопку, відразу ж отримуєш певний результат. Не треба нічого чекати, прикладати зусилля. Такою реальністю дуже легко навчитися управляти. Психологи стверджують, виграючи, проходячи черговий рівень, дитина отримує відчуття, що добилася результату, що вона розумна, кмітлива. Її самооцінка відповідно підвищується, а це дуже приємне відчуття. Навіть для дорослого гра може стати основним способом самореалізації. Що вже говорити про дитину.

Яскравість і динамізм віртуальних образів захоплює увагу дитини. Вона має можливість маніпулювати новою цікавою реальністю. В світі комп’ютерної гри вона не відчуває себе безпорадною, вона сама все вирішує, сама всього добивається і відчуває себе при цьому сильною, розумною і дорослою. Гра надає необмежені можливості. Великий ризик попасти в залежність від ігроманії мають діти, батьки яких не дають їм можливість реалізуватися в повсякденному житті. Тому, якщо дитина не може реалізуватися в реальному світі, на допомогу приходить віртуальний.

Варто однозначно з’ясувати, що чимала кількість комп’ютерних ігор для дітей дуже сильно впливають на психіку дитини і спотворюють сприйняття дійсності. У переважній більшості ігор головною метою гравця є вбивство. І при цьому не важливо кого повинен убити герой – людину або монстра. У дитині закладається думка, що вбивати можна і потрібно і за це нічого не буде. Можна перезапустити гру і герой знову живий. Діти перестають бачити відмінності між реальним світом і віртуальним. Діти ототожнюють себе з героями ігор і починають часто говорити “я убитий”, “мене убили”, “я убив”. У деяких країнах уряд намагається заборонити деякі комп’ютерні “стрілялки”. У нашій країні відповідальність за те, в що грає дитина лежить лише на її батьках. Адже комп’ютерні “стрілялки” роблять вбивство психологічно прийнятнішою дією. І випадки коли дитина повністю втрачала відчуття реальності і бралася за зброю не на віртуальному, а в справжньому світі відбуваються все частіше і частіше.

Які комп’ютерні ігри найбільш негативно впливають на психіку дитини?

Всі комп’ютерні ігри можна розділити на рольові і нерольові. Механізм утворення психологічної залежності у дитини від рольових комп’ютерних ігор істотно відрізняється від механізму утворення залежності від нерольових комп’ютерних ігор.

Рольові комп’ютерні ігри — це ігри, в яких граюча дитина переймає на себе роль комп’ютерного персонажа. Гра розроблена таким чином, що зобов’язує граючу дитину виступати в ролі конкретного або уявного комп’ютерного героя. У жанровій класифікації ці комп’ютерні ігри називаються скорочено «RPG» — Role Playing Game і переводяться як «Гра з рольовим входженням».

Чому так важливо виділити саме рольові комп’ютерні ігри зі всього різноманіття ігор? Тому що саме при грі в рольові комп’ютерні ігри відбувається дуже глибокий і тотальний процес «входження» дитини в гру. Можна спостерігати буквально психологічне «злиття» дитини з комп’ютером. У край важких випадках можна навіть спостерігати у дитині втрату своєї індивідуальності і ототожнення себе з комп’ютерним персонажем. Діти інколи в уяві продовжують які-небудь дії виходячи з особи комп’ютерного героя, знаходячись в реальних життєвих ситуаціях. Про це вони вам не розповідають, але це, на жаль, відбувається досить часто.

Рольові комп’ютерні ігри породжують у дитині якісно новий рівень психологічної залежності від комп’ютера, ніж нерольові комп’ютерні ігри або будь-які інші заняття за комп’ютером. Звичайно, комп’ютерна залежність може виникати у дитини і від нерольових комп’ютерних ігор, а також, звичайно, від Інтернету.

Але все таки залежність від рольових комп’ютерних ігор є найпотужнішою і найсильнішою по мірі свого впливу на психіку граючої дитини.

Небезпечними сигналами є:

  • Під час гри дитина абсолютно перестає реагувати на прохання, проявляє агресію при спробі відірвати її від гри.
  • Вона постійно говорить про комп’ютерні ігри, з нетерпінням чекає повернення до монітора.
  • Якщо заборонити ігри за комп’ютером або обмежити їх час, у дитини псується настрій, стан стає пригніченим.
  • Відірвана від гри дитина не може знайти собі розваги в реальному світі.

Наслідки ігроманії:

  • Демонстративність поведінки;
  • Агресивність;
  • Недостатній розвиток мови;
  • Надмірна збудливість;
  • Розлад сну;
  • Порушення контакту з оточуючими;
  • Тривожність;
  • Дезадаптація;
  • Порушення емоційної сфери;
  • Проблеми з соціалізацією;
  • Порушення концентрації уваги.

Діти, які з раннього віку захоплюються віртуальними іграми, часто мають значні проблеми у сфері спілкування. Результати досліджень показують, що вони просто не зацікавлені у встановленні контактів з оточуючими. Вони погано розуміють відчуття і емоції інших людей, не враховують їх потреби, а значить, нездібні налагодити продуктивне спілкування.

Діти, які багато часу проводили за комп’ютерними іграми, сприймають візуальні образи, але погано реагують на звукові сигнали. Це стає причиною погіршення здатності до навчання в школі. Вони не здатні адекватно реагувати на звукові інструкції, що значно знижує їх успішність.

Ігри, особливо вечірньої пори, приводять до порушення сну. Вони скорочують глибоку фазу сну, під час якої відпочиває нервова система, переробляється і систематизувався отримана за день інформація, що негативно впливає на розвиток дитини.

Рекомендації батькам:

  • Строго обмежити час перебування дитини за комп’ютером;
  • Дозволяйте користуватися комп’ютером лише у справі;
  • Стежте на яких сайтах сидить дитина, в що вона грає, і що дивиться;
  • Старайтеся більше часу приділяти дитині, щоб їй було цікаво спілкуватися і грати з вами;
  • Прагніть познайомити дитину з однолітками, щоб у неї було багато цікавих друзів;
  • Запишіть дитину в секцію або кружок;
  • Якщо у дитини великий інтерес до комп’ютера – спрямуйте цей інтерес в корисне русло. Хай дитина вивчить яку-небудь корисну програму, навчиться робити сайти та інше. Може бути в майбутньому це стане її професією.

Повністю обмежити дитину дошкільного віку від взаємодії з комп’ютером у наш час досить складно, і фахівці рекомендують не удаватися до крайнощів. Щоб виключити вірогідність виникнення залежності від віртуальних ігор, досить наповнити життя дитини цікавими яскравими подіями. Якщо батьки приділяють своїй дитині достатню кількість позитивної уваги і пропонують захоплюючі альтернативні види діяльності, у неї виробляється стійкий імунітет до кіберзалежності.

Яка користь може бути від комп’ютерних ігор?

Існують такі комп’ютерні ігри, які можуть принести користь вашій дитині. Це: ігри для розвитку логіки, уваги, пам’яті, інтелекту і інших якостей. До них відносяться різні логічні ігри, ребуси і головоломки. Ігри – стратегії не вимагають підвищеної очної напруги, швидкості реакції і уважності. Таку гру у будь-який час можна перервати, не опасаючись бути з’їденим або убитим.

Якщо правильно підібрати гру і чітко обмежити час перебування дитини за комп’ютером, то результатом гри стане вироблення уміння швидко приймати рішення, розвиток логічного мислення, уваги, координації, уміння планувати свої дії.

Завдання батьків полягає в тому, щоб не заборонити дитині проводити час за монітором, а підібрати корисні і розвиваючі для неї ігри.

Отже, важливо розуміти, що залежність від рольових комп’ютерних ігор обганяє інші види комп’ютерної залежності по своїй силі, по мірі прихильності до комп’ютера, по глибині впливу на психіку дитини, а так само за швидкістю утворення цієї залежності. Так само як батьки піклуються про якість і достатню кількість живлення для дитини, їм слід поклопотатися про якість і кількість споживаної дитиною комп’ютерної продукції, зацікавити дитину повчальними і розвиваючими іграми, не допускати використання низькопробних ігор і стежити за часом, який дитина проводить за комп’ютером.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *